Aksaray Merkez
Aksaray / Merkez

Duyu Bütünleme Eksikliği

Duyu bütünleme bozukluğu çocuğun beş duyusu olan görme, işitme, tatma, dokunma ve duymadan gelen sinyallerin tam olarak işlenememesi sonucu ortaya çıkan bir hastalıktır. Çoğunlukla otizm ile karıştırılır. Otizm ile karıştırılıyor olmasının sebebi görülen bazı semptomlar ve duyu bütünleme bozukluğunun henüz çok yeni biliniyor olmasıdır. Otizmin haricinde duyu bütünleme bozukluğu yine benzer semptomlar sebebi ile, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ile de karıştırılmaktadır.SPD (Sensory Processing Disorder) yani duyu bütünleme bozukluğu olan bir çocuk için, diğer çocuklar için sıradan olan bir çok şey rahatsız edici olabilir. Örneğin duyu bütünleme bozukluğu olan bir çocuğun eline hafifçe vurduğunuzda, bu canını çok acıtıp ağlamasına sebep olabilir ya da çocuk vurduğunuzu hissetmeyebilir.

Uzman Tavsiyesi
Duyu bütünleme bozukluğunda çocuğun beynine sürekli karışık sinyaller gider. Böyle bir durumda gürültülü yerler çocuğu korkutabilir veya gürültünün farkında bile olmayabilir. Ya da çocuk önüne bir merdiven çıktığında adım atmaya çalışabilir ve yürüyemediği için sinirlenebilir. Dolayısı ile, duyu bütünleme bozukluğu olan çocukların verdiği tepkiler dışarıdan anlaşılamayabilir.Duyu Bütünleme Bozukluğunun Belirtileri Nelerdir?Doğru teşhis için hastalığın semptomlarını tanımak önemlidir. Duyu bütünleme bozukluğunun belirtileri;Çocuk gücünün farkında olmadığı için, bazen oyunlarda arkadaşlarının canını yakabilir. Denge kabiliyeti az olduğu için, sıklıkla düşebilir. Beklenmeyen vücut teması ve sarılmalar çocuğu rahatsız edebilir. Başkaları için rahatsız edici olmayan sesler, duyu bütünleme bozukluğu olan bir çocuk için rahatsız edici, korkutucu olabilir. Çocuğun sessiz ve pasif olması, söylenenlere geç tepki vermesi. Çocuğun bir aktiviteden diğerine hızla geçememesi. Oyun oynarken bazen aşırı dikkatli olması bazen de tehlikeli hareketler yapması. Çıplak ayakla zemine basmak gibi bazı yerlere temas etmenin rahatsız edici olması. Kalabalık ortamlarda rahat edememesi.Duyu Bütünleme Bozukluğu Tedavi Edilebilir Mi?Uzmanlar duyu bütünleme bozukluğu olan çocukların çoğunlukla ili duyusunda problem olduğunu belirtmektedir. SPD’li çocuklar terapi ile tedavi edilebilmektedirler. Çocuğun ihtiyaçlarına göre terapi yapılmaktadır. Terapilerdeki amaç, çocuğun ebeveynleri ile birlikte oynadığı oyunlarla duyularını güçlendirmeye çalışmaktır. Ülkemizde çeşitli terapi merkezlerinde duyu bütünleme terapileri yapılmaktadır.
Sizi Arayalım

Bizimle iletişime geçmeyi tercih ettiğiniz için teşekkür ederiz. Güler yüzlü ekip üyelerimizden biri sizinle iletişime geçecektir.

Sizi Arayalım